Prowadzenie Fanpage’a – 5 sposobów na sukces
Facebook od lat cieszy się niesłabnącą popularnością. Gromadzi miliony użytkowników, a ich liczba rośnie z każdym dniem. Trudno się dziwić, że coraz więcej firm dostrzega jego potencjał w promowaniu swojej marki i decyduje się na założenie fanpage’a. Założyć łatwo, ale jak prowadzić, by przyciągnąć do siebie użytkowników? Oto pięć podstawowych sposobów.
- Regularność wpisów.
Systematyczne publikowanie treści to klucz do sukcesu. Nie osiągniesz go, jeśli będziesz wrzucać w jednym dniu dziesięć postów, a przez kolejny tydzień żadnego. Przedłużająca się cisza na profilu to nieuchronny spadek zainteresowania Facebookowiczów. Dobrym rozwiązaniem jest zaplanowanie publikacji – Facebook ułatwia to opcją harmonogramu. Pozwoli Ci z wyprzedzeniem wczytać wpisy i ustawić godzinę, w której mają pojawić się na stronie, co pomoże Ci w zachowaniu regularności. Dzięki tej funkcji wcale nie musisz być przykuty do komputera – zaoszczędzisz sporo czasu, jeśli wcześniej wgrasz treści i paroma kliknięciami zdecydujesz o porach publikacji. Nie zapomnij jednak o umiarze! Unikaj przytłaczania użytkowników milionem wpisów. Spam nigdy nie jest dobrze widziany, podobnie jak nachalność.
- Jakość i forma publikacji.
W publikowanych treściach postaw przede wszystkim na wartość merytoryczną. Trzymaj się tematyki swojego profilu – od czasu do czasu możesz wrzucić post mniej związany ze swoją działalnością, ale nie przesadź. Skup się na swojej grupie docelowej. Fani polubili Twój profil z konkretnego powodu i raczej nie będą zachwyceni, jeśli przestaniesz dostarczać im oczekiwanych treści, a zastąpisz to śmiesznymi obrazkami, wydumanymi sentencjami albo po prostu materiałami z zupełnie innego pola zainteresowań.
We wpisach bądź konkretny, nie rozpisuj się nadmiernie i zwróć uwagę na poprawność językową – mylenie „ż” z „rz” raczej nie pomoże w zbudowaniu wizerunku profesjonalisty, a stworzy wrażenie, jakbyś swoje posty wstawiał od niechcenia. W żadnym razie nie rezygnuj z polskich znaków! Internet wcale nie zwalnia z obowiązku dbania o poprawną polszczyznę – wielu użytkowników zwraca na to uwagę, a treści wypełnione literówkami czy innymi usterkami językowymi odbiera jako brak szacunku do odbiorcy. Dlatego przed publikacją poświęć dodatkowe kilka minut i przeczytaj swój post, upewnij się, że nie ma w nim błędów, a w razie wątpliwości sięgnij do wiarygodnych źródeł, chociażby Poradni Językowej PWN albo licznych słowników dostępnych online. To, jak piszesz, ma znaczenie – świadczy o Twoim zaangażowaniu, stosunku do odbiorców, profesjonalizmie.
Nie zapomnij też o urozmaicaniu treści zdjęciami czy filmikami. Miłe dla oka grafiki przyciągają klientów. Nie szalej jednak za bardzo – pamiętaj, że lwia część użytkowników odwiedza serwisy społecznościowe na smartfonach – niektóre treści multimedialne mogą na nich po prostu źle wyglądać. Unikaj też udziwnień – kolaże ze zdjęć czy agresywne kolory to raczej kiepski pomysł. Lepiej sprawdzi się kilka pojedynczych fotografii (przy okazji zagwarantują Ci więcej wyświetleń) w stonowanych barwach, na których prezentowany produkt będzie na pierwszym miejscu.
- Miłe gesty w kierunku użytkowników.
Po drugiej stronie ekranu siedzą ludzie z krwi i kości, a nie klikające maszyny. Warto o tym pamiętać i sięgnąć po kilka prostych trików, by zdobyć ich sympatię i zasłużyć na „łapkę w górę”. Jednym z nich jest ustawienie automatycznego powitania wysyłanego do Facebookowiczów, którzy polubią Twój profil. To samo tyczy się automatycznych odpowiedzi na wiadomości prywatne. Facebook pozwala ustawić je na konkretne godziny – skorzystaj z tej możliwości, zwłaszcza jeśli wiesz, że o danej porze nie będziesz mógł udzielić odpowiedzi. W ten sposób na pewno zdobędziesz kilka punktów u swoich klientów. Nie zapomnij podziękować za przychylne recenzje czy komentarze – to drobnostki, a budują zaufanie pomiędzy Tobą a użytkownikami. Pokazując, że czytasz wstawiane przez nich posty, udowadniasz, że zależy Ci na ich opinii. Wystarczy okazać choćby minimalne zainteresowanie, naskrobać kilka słów odpowiedzi, kiedy Twój profil zostanie gdzieś oznaczony, aby Facebookowicz poczuł się mile połechtany. Korzystaj z opcji cytowania imienia i nazwiska, aby stworzyć bardziej osobistą więź i jednocześnie zwrócić większą uwagę na swoje komentarze. Nie bój się dorzucać uśmiechniętych emotek – to ludzie tworzą Internet i nawiązanie z nimi dobrych relacji to podstawa do osiągnięcia sukcesu. Zadbaj o swój wizerunek i postaraj się, by użytkownicy postrzegali Cię jako osobę życzliwą i pogodną, dla której zdanie Internautów nie jest obojętne. Pamiętaj o zasadach grzeczności językowej, stosuj duże litery w wyrazach takich jak: „Ci”, „Tobie”, „Ciebie” itd. W ten prosty sposób okazujesz swój szacunek.
- Unikanie clickbaitów
Artykuły clickbaitowe to prawdziwa plaga dzisiejszego Internetu. Zasada ich tworzenia jest bardzo prosta – przede wszystkim umieszczasz tytuł, który nijak nie zdradza treści, a jedynie zaciekawia niejasnością i tym samym zmusza do otworzenia linku. Taka manipulacja przynosi efekty, co wyjaśnia skąd powszechność takiego rozwiązania. Ale uwaga – jeśli myślisz, że wstawianie tego typu artykułów na fanpage’u to dobry pomysł, to jesteś w olbrzymim błędzie.
Po pierwsze wśród Internautów rośnie świadomość tego, jak działa sieć. Nie łudź się – każdy dobrze wie, czym jest „nabijacz klików” i chociaż wiele osób daje się skusić i wchodzi w takie artykuły, bardzo szybko je opuszcza, by już nigdy nie wrócić. Poczucie rozczarowania to jedno, ale przede wszystkim nikt nie lubi być manipulowanym. Wstawianie tego typu treści to oznaka braku szacunku do użytkowników – może przyciągnąć ich na chwilę, ale nie zatrzyma na dłużej, a przecież o to chodzi w prowadzeniu fanpage’a.
Oprócz tego jest drugi problem – sam Facebook rozpoczął batalię przeciwko clickbaitom. Serwis, zdecydowany położyć kres temu zjawisku, posuwa się nawet do usuwania fanpagów, które nagminnie manipulują odbiorcami. Bez trudu namierza takie strony – dlatego powinno unikać się w tytułach znaków zapytania czy potęgujących napięcie wielokropków. Byłby to trochę głupi powód, żeby stracić swojego fanpage’a.
- Urozmaicanie fanpage’a.
Wartość merytoryczna profilu to podstawa. Nie zaszkodzi jednak od czasu do czasu nieco ożywić swoją stronę. Osiągniesz to oczywiście wstawianiem przeróżnych grafik, infografik czy nawet krótkich filmików albo coraz popularniejszych transmisji na żywo. To świetny sposób, żeby przyciągnąć uwagę użytkowników i przy okazji zbudować z nimi bardziej osobistą relację. Zabij nudę na swoim fanpage’u – zastanów się również nad zamieszczaniem konkursów dla Facebookowiczów i nagradzaniem zwycięzców drobnymi nagrodami; zniżkami do swoich produktów czy innymi gratisami lub rabatami. Takie konkursy mogą przybierać różne formy – zagadek, pytań czy gier, ale jedno jest pewne – spotykają się z przychylnością Internautów i przyciągają ich do profilu.
Założenie i prowadzenie fanpage’a to dziś podstawa w strategii social media. Jeśli zastosujesz powyższe wskazówki, bez problemu uda Ci się nawiązać dialog z użytkownikami, zbudować pozytywny wizerunek i umocnić pozycję w swojej branży. Nie wahaj się korzystać z możliwości, jakie dają dzisiejsze serwisy społecznościowe – mogą zjednać Ci rzeszę nowych klientów.
Tag:content marketing, facebook, fanpage, pisanie