Prowadzisz blog? Współpracuj z firmami
Prowadzenie blogów zazwyczaj podyktowane jest chęcią rozwijania swojej pasji, dzielenia się z innymi ludźmi swoimi zainteresowaniami, poglądami, przemyśleniami. Ale nie ma się co oszukiwać – blogi to też ogromna szansa na realne, przekładalne na złotówki korzyści. Tylko jak wyzwolić finansową siłę drzemiącą w prowadzonych przez nas stronach? I co jeszcze możemy zyskać oprócz samych pieniędzy?
Z pewnością warto postawić na współpracę z firmami. Wiele z nich szuka sposobu, żeby przedrzeć się do wirtualnego świata ze swoją marką, ale mało która wie, jak to zrobić. I właśnie tu z wyciągniętą ręką powinien wkroczyć blogger i przedstawić swoją propozycję współpracy. Podstawową metodą promowania marki na blogu jest prezentowanie produktów. Można to robić na wiele sposobów. Już sama możliwość umieszczenia reklamy na wysoko pozycjonowanym portalu to doskonała sposobność, by rozpocząć promocję swojej firmy. Oprócz tego wielu reklamodawców udostępnia swojemu blogerowemu partnerowi materiały promocyjne, dzięki którym ten może napisać rzetelną recenzję albo przeprowadzić test, by przedstawić swoim czytelnikom całościowy i wiarygodny obraz opisywanego produktu.
Charakter takiej współpracy i forma jej wynagrodzenia może być różna, w zależności od umowy zawartej pomiędzy bloggerem a jego partnerem. Oczywiście powszechną metodą rozliczenia jest po prostu przelew wcześniej umówionych środków na konto, jednak niekiedy firmy proponują współpracę barterową opartą na zasadzie wymiany. Oznacza to, że za wykonaną usługę promocyjną oferują produkt – czasami tylko na czas określony, np. na okres trwania testu potrzebny do wykonania wpisu informacyjnego lub sporządzenia relacji z użytkowania. Taka forma wynagrodzenia pozwala bloggerowi wypróbować często jeszcze niedostępny na rynku towar i jako jednej z pierwszych osób zapoznać się z nowościami oraz, jeśli tak zostanie uzgodnione, zatrzymać recenzowany produkt. Przed zdecydowaniem się na taki model współpracy warto jednak dokonać drobiazgowej wyceny, by upewnić się, że wykonana przez nas usługa nie przewyższa włożonym wysiłkiem i poświęconym czasem wartości proponowanego produktu.
W żadnym razie nie można zapomnieć o innych korzyściach, niekoniecznie materialnych, ale równie istotnych dla bloggera pragnącego rozwijać swój internetowy profil. Trzeba pamiętać, że treści, jakie wstawiamy na naszą stronę, świadczą o nas, są naszą wizytówką. Wobec tego warto zastanowić się dwa razy, zanim opublikujemy jakikolwiek post czy grafikę i zadać sobie kilka pytań – co to o mnie powie? Co pomyślą sobie moi odbiorcy? Jak to wpłynie na mój wizerunek? Ta sama zasada działa w przypadku promowanych marek. Dostosowanie ich do naszego blogowego profilu to podstawa sukcesu, jeśli chodzi o utrzymanie stałego zainteresowania swoim portalem i jednoczesnego nienaruszenia zaufania stałych bywalców. Treści, jakie prezentujemy, także przyczyniają się do budowy naszego wizerunku, kreują nas jako ekspertów w danym temacie. Dzięki nawiązaniu współpracy z firmami zyskujemy porządne jakościowo, wiarygodne materiały, na podstawie których możemy publikować wpisy, które z pewnością zainteresują naszych czytelników i przyciągną zupełnie nowych odbiorców, zwiększając liczbę odwiedzin na naszym profilu. Jednocześnie korzystanie z takich materiałów zapewnia nam pozycję autorytetu w oczach Internautów. Warto również zauważyć, że podsuwane przez partnerów treści, z których możemy skorzystać, często zmniejszają nakład pracy, jaki zwykle trzeba włożyć w przygotowanie wpisu na bloga. Niejednokrotnie zyskujemy też dostęp do chociażby sesji zdjęciowych produktu, do jakich w normalnych okolicznościach nie mielibyśmy wglądu. Tym samym nasz blog staje się wyjątkowy, wyróżnia się w blogsferze interesującymi i oryginalnymi treściami i z pewnością zwróci uwagę wielu użytkowników sieci.
Co więcej, nie ma sensu ukrywać podejmowanej współpracy. Przeciwnie – należy się nią jawnie chwalić na swoim blogu. W tym celu niektórzy użytkownicy postanawiają przeznaczyć miejsce na stronie i założyć osobną zakładkę, w której prezentują swoich partnerów marketingowych przez publikację krótkich informacji albo zwyczajne i proste umieszczenie logo marek. Możliwość pochwalenia się swoimi kontrahentami to znakomity sposób na autoreklamę, stawiającą nas w zdecydowanie dobrym świetle. To także jasne wysłanie sygnału do naszych czytelników, że jesteśmy osobami wiarygodnymi, z którymi na współpracę decydują się często znane i poważane marki. Tym samym, nie licząc zjednania sobie nowych odbiorców, możemy zyskać także następnych potencjalnych partnerów.
Rozkręcanie współpracy z firmami to stanowczo opłacalny biznes. Nie licząc korzyści czysto finansowych, przeliczanych na pieniądze lub otrzymywane produkty, dostajemy również niepowtarzalną możliwość rozwoju swojego bloga, urozmaicania go profesjonalnymi zdjęciami, zaciekawienia odbiorców recenzjami i relacjami użytkowanych produktów. Nie mniej ważne jest to, że dzięki takiej współpracy budujemy swój wizerunek eksperta, podnosimy swój autorytet i zyskujemy zaufanie naszych czytelników.
Jakie są Twoje doświadczenia dotyczące firm?
Co powstrzymuje Cię przed rozpoczęciem współpracy?
Jeśli chcesz skutecznie rozpocząć taką współpracę, sprawdź kurs “Jak zarabiać na blogu. Praktyczny kurs dla blogerów”.
Tag:blog, pisanie, współpraca